فدورا ۱۳ آمد

در بین توزیع هایی که من به شخصه خیلی دوستش دارم . لینوکس فدورا است . توی این هفت سالی که با توزیع های مختلف سر و کله زده ام . هیچ توزیعی مانند فدورا برایم جذاب نبوده است . یکی از عامل های جذابیت این توزیع پایداری آن می باشد و دیگر عامل به روز بودن آن است .

من همیشه چه در محل کارم و چه در منزل از FreeBSD و OpenBSD به عنوان سیستم پایه و  Desktop استفاده می کنم و به جرات می گویم هیچ سیستم عاملی از لحاظ امنیت و پایداری به FreeBSD و  OpenBSD نمی رسد .

در منزل برای دخنرم که علاقه مند است با کامپیوتر کار کند مجبور شدم توزیع های لینوکس را انتخاب کنم . آن هم به علت وجود نداشتن اکثر سرگرمی های لازم برای دختر کوچک در سیستم عامل های FreeBSD و OpenBSD .

توزیع های مختلفی را چک کردم از Ubuntu گرفته تا Mint و Debian و Fedora . برای یک دختر کنجکاو هر کدام جذابیت خاصی داشت . ولی هیچکدام در برابر دستکار ی های دخترم دوام نیاوردند . هر روز که به خونه می رفتم . دخترم می گفت که آره کامپیوتر خراب شده و وقتی چک می کردم می دیدم که آره لینوکس بنا به دلایل مختلف قادر به لود شدن به اصل سیستم عامل و یا محیط ها ی گرافیکی نیست . و دوباره مجبور می شدم فرآبند نصب را انجام دهم .

توزیع Ubuntu و Mint الکی الکی هنگ می کردم . و باید حتما سیستم را ریست می کردم . در Mint همین که دخترم می خواست بازی  SuperTux را  run کند سیستم به کما می رفت و دیگر هیچ راهی به جز ریست وجود نداشت .


تا اینکه فدورا ۱۲ رابرای دخترم نصب کردم و از آن روز تا امروز که فدورا ۱۳ صادر شده است . دخترم به خوبی با آن کار می کند . نه هنگی گزارش شده و نه Crash .و نه تا حالا مجبور به نصب مجدد آن شده ام و این چند ماه است که به خوبی روزی ۷ ساعت می کند.

فدورا ۱۳ دچار تغییرات زیادی شده است که یکی از مهمترین اینها

۱- به کار گیری درایور اوپن سورس کارت های گرافیک  Nvidia است . و برا ی اولین بار است که ازاین  درایور استفاده می شود و باید تست کرد که آیا کد نویس های اوپن سورس موفق شده اند یک درایور خوب را به جامعه اوپن سورس تحویل دهند یا نه . اگر با موفقیت همراه باشد باید به خود و جامعه اوپن سورس امیدوار شد و ممکن است در آینده ای نزدیک از دست درایور های کد بسته راه شد و مجبور به تعظیم در برابر شرکت های بزرگ سخت افزاری نشد. من به شخصه این قضیه برایم مهم است . اگر بتوانیم این آزمایش را با موفقیت طی کنیم . به زودی شاهد کارکرد بسیار عالی لینوکس برروی سخت افزار های قوی و جدید خواهیم بود . می دانیم هنوز لینوکس با سخت افزار های اختصاصی به خوبی کار نمی کند که این مورد به درایور بر می گردد .

۲- یکی دیگر از تغییراتی که در فدورا ۱۳ شاهد آن هستیم . کارآیی بهتر با printer ها می باشد و در این توزیع ادعا شده با وصل کردن پرینتر به سیستم عامل یا دستگاه  Printer به طور خود کار شناسای خواهد شد و به راحتی با ارتباط برقرار می کند و بهترین کارآیی را خواهد داشت .

اگر می خواهید بدانید که چه تغییرات جدیدی در این توزیع رخ داده است به لینک های  زیر مراجعه کنید

http://www.redhat.com/about/news/prarchive/2010/fedora-13.html

http://fedoraproject.org/wiki/Fedora_13_Announcement

http://docs.fedoraproject.org/en-US/Fedora/13/html/Release_Notes/index.html

در آینده ای نزدیک شاهد مقاله های بسیاری در مورد این  توزیع خواهیم بود .

برای دانلود و استفاده از این توزیع می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید

http://mirrors.fedoraproject.org/publiclist

من اگر بخواهم به توزیع های یونیکس مانند از لحاظ پایداری امتیاز بدهم

سر دسته همه آنها  OpenBSD و سپس FreeBSD و سپس netBSD و سپس Fedora می باشد.

البته این نظر شخصی من است .