نکته های make install clean

می دانیم در FreeBSD برای نصب برنامه های مورد نیاز خود از port استفاده می کنیم و برای نصب آنها معمولا از دستور make install clean استفاده می کنیم .

۱- بعد از تایپ make install clean برنامه شروع به نصب شدن می کند و ممکن است در ابتدای کار از شما بخواهد option هایی را فعال یا کنید یا از شما بپرسد برنامه مورد نظر با چه option ها یا گزینه های نصب گردد . برای نصب برنامه های کوچک که احتیاج به dependency زیادی ندارند و واببستگی آنها کم است . انتخاب option های مختلف و انتخاب کردن گزینه های مورد نیاز زیاد طول نمی کشد و وقت زیادی را نمی خواهد . ولی اگر بخواهید برنامه عظیمی مانند Gnome یا KDE را نصب کنید گزینه ای زیادی در جلوی روی شما قرار می گیرد و باید انتخاب کنید که فلان برنامه با چه option هایی نصب شود . این فرآبند ممکن است زمان زیادی از شما را اشغال کند و شما مجبور باشید برای مدت زمان طولانی روبروی سیستم  خود بشینید و انتخاب کنید که چه گزینه هایی نصب گردد و چه گزینه هایی نصب نگردد و این ممکن است برای شما سخت باشد . می دانیم در هنگام make install clean  تعدادی  از option ها به طور پیش فرض فعال هستند و انتخاب شده اند و اگر شما خواستید می توانید آنها را کم یا زیاد کنید . در اکثر موارد گزینه های پیش فرض به شما کمک می کند تا برنامه مورد نظر شما نصب شده و شما بتوانید از آن استفاده کنید .

برای اینکه در هنگام نصب یک برنامه حجیم و دارای dependency زیاد گزینه های پیش فرض یا Default نصب شود و شما مجبور به انتخاب تک تک option های آن برنامه و dependency های نباشید می توانید دستور make install clean را به صورت زیر تایپ کنید .


# make  -DBATCH install clean

عبارت DBATCH باعث می شود که برنامه در هنگام نصب گزینه های پیش فرض را در نظر بگیرد و از شما نخواهد که این گزینه ها را تایید کنید و یا کم و یا زیاد کنید . با این روش برای نصب KDE یا Gnome کافی است دستور بالا را تایپ کنید و بروید به بقیه کار های خود برسید و در هنگام بازگشت پس از چند ساعت ببینید که KDE نصب شده است و اعصاب خود را با انتخاب های متعدد option ها آزار ندهید .البته من به شخصه این حالت را ندارم و احساس بدی به من دست می دهد و خیال می کنم آزادی کافی ندارم. شما چه طور ؟

۲- ممکن است بعد ا ز تایپ make install clean بعد از مدتی دلتان خواست که کاشکی برنامه ای که الان نصب می کنم با گزینه فلان نصب می شد . مثلا در هنگام نصب mplayer گزینه یا option مربوط به skin ها را انتخاب نکرده باشید و در نتیجه mplayer برای شما بدون رابط گرافیکی نصب شود . در این حالت کافی است فرآیند نصب را با کلید های Ctrl+C قطع کنید و بعد از قطع شدن در ترمینال دستور زیر را تایپ کنید

# make config

با تایپ این دستور صفحه انتخاب گزینه ها یا option ها دوباره باز می شود و شما می توانید گزینه یا option مورد نظر را تایپ کنید و بعد از OK کردن دوباره دستور make install clean را اجرا کنید تا فرآیند نصب با گزینه های جدید ادامه پیدا کند .

البته شما می توانید از دستور زیر هم استفاده کنید

# make rmconfig

این دستور باعث می شود تمام option هایی که قبلا انتخاب کرده اید پاک شده و به حالت default بر گردد و شما دوباره گزینه های مورد نظر را انتخاب کنید و سپس دستور make install clean را اجرا کنید

۳- ممکن است برای شما رخ داده باشد که در هنگام نصب برنامه بنا به دلایلی مانند رفتن برق یا داشتن کار واجبی فرآیند نصب را غیر فعال یا قطع کنید . بعد از مدتی که بر می گردید و port ها update کرده اید وقتی دستور make install clean را اجرا می کنید می بینید که به error یا مشکل برخورد می کنید و فرآیند نصب درست انجام نمی شود . در این حالت بهترین دستور برای حل مشکل بعد از دستور های make rmconfig  و make config دستور زیر می باشد

# make clean

دستور بالا باعث می شود که شاخه ای به نام work که در اثر فرآیند نصب قبلی به وجود آمده است پاک کردد و گزینه ها و option های مورد نظر در هنگام نصب قبلی پاک گردد و برنامه با گزینه های جدید و option های جدید به کار خود ادامه دهد .

۴- ممکن است در هنگام نصب پیغامی مبنی بر conflict یک برنامه با برنامه دیگر مشاهده کنید و فرآیند نصب با مشکل برخورد کند در این حالت دو گزینه ممکن است در پیش روی شما باشد یکی آن که با دستور

# pkg_delete

یکی از برنامه ها را پاک کنید و به نصب ادامه دهید یا اینکه با ز از دستور

# make rmconfig

و به برنامه بگویید که فلان option را که مربوط به برنامه فلان می باشد و باعث اختلال گردیده است نصب نگردد و فعال نباشد .